Τετάρτη 29 Αυγούστου 2007

Βιομηχανική επανάσταση

Είναι γεγονός ότι ως έθνος έχουμε χάσει την Βιομηχανική επανάσταση, λόγω του τουρκικού ζυγού. Αυτό σε μεγάλο βαθμό αρκεί για να εξηγήσει την μη-εξοικείωση του λαού μας με πλήθος τεχνολογικών επιτευγμάτων.

Αυτό που δεν εξηγείται με τίποτα είναι η έμμονη συλλογική ιδέα, ότι είμαστε οι καλύτεροι και ξέρουμε τα πάντα. Και σε πείσμα όλων των ενδείξεων, -αρκεί να κοιτάξουμε γύρω μας-, εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι οι άλλοι είναι κουτόφραγκοι και εμείς έξυπνοι.

Σαφώς το γεγονός ότι υπερβήκαμε ως έθνος μεγάλες δυσκολίες τους τελευταίους αιώνες και είμαστε εδώ που είμαστε είναι μέγα κατόρθωμα. Για να συνεχίσουμε όμως, δεν μπορούμε να κλείνουμε τα αυτιά μας, επειδή θέλουμε να πιστεύουμε ότι τα ξέρουμε όλα. Παραδεχόμενοι την άγνοια μας, ανοίγουμε το δρόμο για τη γνώση.

Θέτει λοιπόν η φίλη με το δύσκολο όνομα (kruemelmonster_schreibt), το καίριο ερώτημα! Τι είναι η "φλάντζα"? Οεοο? Τι είναι η "τσιμούχα"?

Ο δόκιμος ελληνικός όρος που χρησιμοποιείται (σπανίως είναι αλήθεια) από την πολυτεχνική κοινότητα, για να περιγράψει αυτό το σύνηθες εξάρτημα με το όνομα που παραπέμπει σε ψάρι συγγενικό προς την τσιπούρα, είναι "παρέμβυσμα στεγανότητας". Η δουλειά του είναι να παρεμβάλλεται ανάμεσα στις επιφάνειες δύο εξαρτημάτων που συνδέονται με μηχανικό τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η στεγανότητα της σύνδεσης. Συνήθως πρόκειται για εξάρτημα μικρού πάχους από διάφορα υλικά (χαρτί, ελαστικό κ.α.), που συμπιέζεται κατά την χρήση του, ενώ το σχήμα του ποικίλει ανάλογα με την εφαρμογή. Μερικές τσιμούχες φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.

Συχνότατα, η τσιμούχα τοποθετείται ανάμεσα σε δύο φλάντζες. Φλάντζα χαρακτηρίζεται κατ'αρχάς το χείλος, η εσωτερική ή εξωτερική διαμόρφωση στο άκρο κάποιου εξαρτήματος όπως φαίνεται στον τροχό τραίνου της παρακάτω εικόνας.


Η φλάντζα χρησιμεύει για την συναρμογή ή και για την μηχανική σύνδεση του εξαρτήματος με άλλο συνεργαζόμενο εξάρτημα. Στην προηγούμενη εικόνα η φλάντζα του τροχού συνεργάζεται με την ράγα. Στην παρακάτω εικόνα δύο φλάντζες συνδέουν τα άκρα δύο σωλήνων.Για να είναι στεγανή η σύνδεση μεταξύ των δύο σωλήνων, χρησιμοποιούμε τσιμούχα ανάμεσα στις φλάντζες.

Για σχετικά άρθρα στο Wikipedia, βλ. λήμματα: flange, gasket.

Για τον πολύ κόσμο στην Ελλάδα, η φλάντζα και η τσιμούχα συνδέονται άμεσα με το αυτοκίνητό του, καθώς είναι και το συνηθέστερο μέσο επαφής του με την τεχνολογία. Ακόμα συνηθέστερα, επειδή το κέλυφος του κινητήρα είναι διαιρούμενο και συνδέεται με φλάντζες μεταξύ των οποίων παρεμβάλλεται μια τσιμούχα, οι περισσότεροι αναφέρονται σε αυτή ακριβώς την σύνδεση. Δεδομένου ότι όπου υπάρχουν 2 φλάντζες συνήθως υπάρχει και μια τσιμούχα, πολλοί συγχέουν τα ονόματα των εξαρτημάτων αυτών.

Στο επόμενο, θα αναφερθούμε σε κάτι πιο επίκαιρο.

4 σχόλια:

kruemelmonster_schreibt είπε...

Είσαι ο ήρωάς μου, το ξέρεις;

Jim Spanos είπε...

Δεν το κάνω επίτηδες...

ΠΛΑΝΗΤΑΣ είπε...

Γεια σου φίλε μου τυχαία βρήκα το blog σου, μετά από πρωϊνή συνομιλία με τον μηχανικό μου για καμμένη... φλάντζα!

Και χαίρομαι που υπάρχουν blogs όπως το δικό σου, που εξηγούν με απλό και κατανοητό τρόπο πράγματα που η εξειδίκευση μας έχει στερήσει.

Ας πούμε εγώ ως φιλόλογος δεν έχω ιδέα από μηχανικά αυτοκινήτου με αποτέλεσμα να έρχομαι στη δύσκολη θέση της ασυνενοησίας με τον μάστορα που φτιάχνει το αυτοκίνητο.

Συνέχισε έτσ!

Jim Spanos είπε...

Σ'ευχαριστώ ΠΛΑΝΗΤΑ, δεν υπόσχομαι, αλλά ελπίζω...